13 augusti 2017

En sjal med edelweiss


Det vita garnet jag köpte på Östergötlands Ullspinneri blev en sjal! Med en kant av vita fluffiga blommor får man väl lov att kalla den Edelweiss? Jag tycker i alla fall det. 

För sjalens bas har jag utgått från Helen Stuarts mönster Spindrift, och kanten kommer från sjalen Stac Shoaigh av Ysolda. Jag har stickat en Stac Shoaig tidigare, men tycker bättre om sjalar som är halvmåne- eller boomerangformade än originalets triangelform. Originalet har också flera spetsbårder utanför blombården. När jag tog bort dem tycker jag att blommorna framträdde mer, och det var precis vad jag ville uppnå.

Jag stickade mig en vit sjal 2011, och den har jag använt hur mycket som helst. Den är både noppig och nött nu, så det var verkligen på tiden att jag stickade mig en ny.







2 kommentarer:

Marika sa...

Så fin! Edelweiss är ett bra namn.

Efwa - Medea sa...

Ååh så fin den blev!