16 februari 2019

Harlow


Ibland är det roligt att testa något nytt. Jag har sett så många fina projekt i flerfärgspatent de sista åren, men har inte testat själv förrän nu. Ville ha ett projekt som var enkelt och som passade till en härva flerfärgat sockgarn som fanns hemma, så letade upp ett mössmönster av Andrea Mowry. Det var verkligen ett perfekt mönster att starta med! Man såg resultat snabbt, och även om jag inte förstod jättemycket av det skrivna mönstret till att börja med fanns det länkar till hennes videos på youtube vid varje nytt moment, och de var väldigt bra. Ni hittar dem, och massa andra videos hon har gjort, här

Mössan är helt och hållet vändbar, det kan ni se bra bilder på om ni går in på mönstersidan på Ravelry, men jag tog bara bild på den sida jag gillar bäst. Där är mitt spräckliga garn huvudfärg, och så har jag kombinerat med en ljust turkos nyans. Började med en mycket starkare färg som komplement till att börja med (en mörk petrol) eftersom fläckarna i huvudgarnet är väldigt mättade, men det blev inte alls bra. Det kändes för skarpt. Den ljusare nyansen gör att färgerna i det spräckliga garnet kommer fram bättre. Trots det är jag lite sugen på att sticka en till mössa i samma spräckliga garn kombinerat med en antracitgrå. Tänker att det gråa kanske gör att det spräckliga framträder mer då än när man kombinerar med en färg? 

Mönster: Harlow av Andrea Mowry
Garn: Heehog Fibre Sock och Regia Trend & Color
Stickor: 2,5 mm till kanten och 3 mm till resten

Inga kommentarer: