29 juni 2019

Utanför bekvämlighetszonen

I vintras pratade jag med några kompisar om att gå utanför sin bekvämlighetszon. Jag gjorde ett första försök med Stephen Wests sjal All the Angles, vilket inte blev helt lyckat. Men på´t igen bara. När Stephen släppte mönstret Spring Cleaning Shawl kände jag att det var dags för ett nytt försök.




Jag brukar falla för mönster som är vad man antingen skulle kunna kalla stilrena, eller tråkiga. De kan vara färgglada, men med enkel design i så fall. Den här sjalen kändes mycket mer lekfull än det jag brukar sticka, men jag kände ändå direkt att jag ville sticka den. Och den var så kul! Första sex blocken stickade jag ett om dagen. Sista delen tog lite längre tid, men jag stickade ändå klart sjalen på tre veckor, även fast den innehåller nära tusen meter garn.

Alla garner utom det gula är restgarner. Eller rättare sagt, det gula är också delvis ett restgarn, men jag hade för lite kvar så fick komplettera. Hade kunnat ta något annat blått eller turkost nystan, men tyckte att det gula bröt av så bra att jag ändå ville ha med det.



I- cord på alla kanter, och hålvarv mellan alla block. Jag valde att sticka alla hålvarv i samma garn, ett grått, neutralt men med lite glitter i (som inte syns på bilderna). Tycker det håller ihop sjalen på ett bra sätt, så den inte skulle bli för "crazy" för mig.

Mönster: Spring Cleaning Shawl av Stephen West
Garn: En blandning av diverse garner med ca 175- 200 m/ 50 g
Stickor: 3,5 mm

Inga kommentarer: