21 augusti 2019

Volanger till lillasyster


Om några veckor ska jag fira två små systrar. Såklart vill jag ju  ge dem något stickat då! Eftersom jag tycker att volanger är så himla sött letade jag fram två mönster med sådana. Till lillasyster blev det en sparkdräkt med volanger vid axlarna.


Det här var en utmaning att sticka! Mycket mer pilligt än vad jag tänkt mig, och så tyckte jag att mönstret var sådär. Kan i och för sig bero på att jag inte förstod allt heller, det var på norska, så inget ont om designern. Värst var annars att få till de ljusa ränderna längst ut vid vändningarna när jag stickade fram och tillbaka. Tyvärr började jag med framstycket, och det blev i ärlighetens namn inte så bra (bilden till vänster). Jag måste ha vridit garnerna ett varv mer än vad jag behövde, för det blev ojämnt och knöligt. Dock är det så pass fin stickfasthet att man inte ser det om man inte tittar nära. Och det försöker jag intala mig att ingen kommer att göra, även om min inre perfektionist mår lite dåligt över det ändå... När jag kom till bakstycket hade jag fattat hur jag skulle göra, så det blev i alla fall mycket bättre (bilden till höger). När jag var klar med volangerna tyckte jag att skapelsen såg ut som något lilla T skulle kunna flyga iväg i, men som tur var blev de mer samarbetsvilliga efter en tvätt. 


Alla kanter har i-cord. Det tycker jag ger ett trevligt intryck. Hoppas bara att det ger tillräckligt bra passform också. Eftersom jag inte har något barn att mäta på är jag som vanligt lite osäker och nervös över storlek och passform. Barn har ju inte alls samma proportioner som en själv! Å andra sidan har jag stickat i ett ullgarn med mycket stunst, så det borde kunna forma sig rätt bra över lilla T ändå.

Mönster: Maidrakt 
Garn: Sandnes Tynn Merinoull
Stickor: 2,5 mm till ränderna, 3 mm till slätstickningen

Inga kommentarer: