03 oktober 2020

Socktober


Då var det socktober igen, och på nåt lustigt sätt blir jag ännu mer inspirerad att sticka sockor än vad jag brukar vara. Kanske beror det på den lite kyligare luften och de gula löven?

Första paret sockor som blivit klara i oktober är ett helt vanligt par stickade i garnet jag färgade i somras. Mitt mål var att det skulle bli spräckligt, men det blev inte riktigt så. Behöver öva mer för att få till det precis som jag vill. Nu är det tendens till pooling, men tycker ändå att resultatet är helt ok. Det är ändå väldigt kul att ha färgat själv.


Som uppläggning använde jag "tubular cast on". Blev väldigt förtjust i den efter att ha testat på Poet Socks. Det blir en så snygg kant, och dessutom stretchig. 

Det var skönt att få sticka ett par sockor som inte hade några krusiduller. Bara enkel slätstickning rakt igenom. Kanske skulle jag bli bättre på att ge bort sockor i present så jag kan sticka fler? Det är en så bra stickning att ha med, och avslappnande att arbeta på på ett annat sätt än projekt med flera färger eller mönster. 

Inga kommentarer: