19 juni 2021

Mysiga höstsockor


Har stickat ett par mysiga höstsockor, eller Cosy Autumn Socks som mönstret heter. Det finns gratis på Ravelry och är väl värt att testa. Det gick relativt lätt att lära sig spetsmönstret utantill, så det var en avslappnande stickning att sitta med. 


Ny detalj i det här mönstret som jag sett förut, men aldrig testat, är att det i början och slutet av hällappen stickades tre räta maskor. Vet inte om de har något riktigt syfte, men en snygg detalj blev det i alla fall. 


Uppläggningen blev som vanligt nu för tiden en provisional cast on. Tycker den blir så snygg! Mudden är också enda delen som jag inte stickat enligt mönster, utan gjorde en rät en avig istället för två räta två aviga. 

Garnet är Opals sockgarn, och det är nog lite av en favorit. Jag har ju nämnt det förut, men jag gillar rustikare sockgarner som fyller ut, och det gör verkligen det här. Det känns också bra att ha ett budgetgarn att kunna vända sig till. Jag tycker verkligen om att sticka i handfärgade garner, men ibland kan man ha ett projekt som man inte vill lägga för mycket pengar på. Dessutom gör sig fabriksfärgat garn väldigt bra i strukturmönster, spets och flätor, eftersom mönstret framträder tydligt. Färgen på det här garnet tycker jag också är helt fantastisk! Skulle vilja likna det vid färgen på ett solmoget prlommon. Lila, men drar åt det varma hållet. Det är en av färgerna som var med i opals kollektion 2020, som innehåller flera fina färger.

Garn: Opal 4- trådigt
Stickor: 2 mm 

Inga kommentarer: