25 augusti 2021

En enkel petrolfärgad kofta


De koftor som används mest i min garderob är de där enkla ullkoftorna, utan några krusiduller. Ibland känns det lite tråkigt, men jag kan ju ha dem till nästan vad som helst. Dessutom gillar jag verkligen att mata räta och aviga varv. Det är något meditativt över det. En lisa för själen.

Eftersom jag gillar det enkla styrs jag väldigt mycket av framför allt färg när jag skall sticka koftor. Den här färgen heter "Kajo", och enligt vad jag kunnat läsa mig till betyder det skimmer på finska. Kanske ett skimrande vatten? Tycker det är vackert, och väl värdigt garnet som är Tukuwool Sock. Jag tycker också så mycket om skiftningarna som blir i det här garnet eftersom det är färgat på grå botten. 


Att hitta knappar i precis samma nyans som garnet kändes smått omöjligt via en skärm, så jag stickade en provlapp som jag postade tillsammans med några önskemål till Knapp- Carlsson i Göteborg. Det dröjde inte många dagar innan jag fick ett mejl med bilder på olika alternativ, och de lyckades hitta de perfekta turkosa knapparna som verkligen smälter in i koftan. Så himla bra med en sån tjänst i dessa tider!

Mönster: Eget påhitt
Garn: Tukuwool Sock
Stickor: 3,5 mm

1 kommentar:

Marika sa...

Det var en fantastiskt bra tjänst. Och knapparna är perfekta!