09 april 2014

Kerstin!

Jag har en kompis som heter Kerstin. Så, Kerstin, om du läser detta så rekommenderar jag att du slutar med det innan du kommer längre än såhär. Här kommer nämligen info om en hemlis. 

Kerstin har vid flera tillfällen gett hintar om att hon gärna skulle vilja att jag stickar ett par vantar till henne. Det har aldrig blivit av, men så köpte jag boken Vantar för alla årstider. Där finns det med ett par vantar som heter Kerstin, och de var så mitt i prick. De var stickade i färger som Kerstin brukar gilla att ha på sig, och de har ett mönster som är lite 70- talsretro, precis i Kerstins stil. Jag såg det som ett omen. Jag var tvungen att sticka ett par till henne! De får nog bli en födesledagspresent, så jag får vänta ett tag innan jag ger bort dem, men i höst kommer Kerstin att kunna värma händerna med halvvantar med samma namn som hon själv har.



Mönstret var lite klurigt att memorera, så jag fick inget riktigt flyt när jag stickade. Lite i tajtaste laget blev de om de hade varit till mig med, men som tur är är Kerstins händer lite mindre än mina, så på henne tror jag de kommer passa perfekt. Trots att mönstret var lite bökigt att sticka så tycker jag att resultatet blev snyggt. Det är inte riktigt vantar i min smak, varken i färg eller mönster, men jag tror och hoppas att de är precis vad Kerstin vill ha.

Eftersom jag alltid brukar sticka andra vanten för tajt försökte jag verkligen sticka löst denna gång. Och ja, de blev nästan lika stora, på första försöket! Bara det faktum att jag inte behövde göra tre vantar för att få två lika stora gjorde detta till ett roligt projekt. 

Mönster: Kerstin från Vantar för alla årstider
Garn: Sandnes Sisu
Stickor: 2,5 mm

2 kommentarer:

Liisa sa...

Härligt fina vantar! Visst är det kul när ett mönster matchar mottagaren både på stil och namn. Mitt problem är att jag oftast stickar första vanten för tajt och den andra för löst... Skönt att du fick lika stora den här gången!

Blenda sa...

Fina!