28 maj 2016

Mamelucker 2.0

Jag är ofta ute när jag jobbar, speciellt nu på sommarhalvåret. Jag gillar verkligen att få ta del av den svenska våren och sommaren på så nära håll, men det kräver att man är utrustad. Svensk sommar kan ju lika gärna vara t-shirt-varmt och solsken som regn i sidled och 5 plusgrader. Därför stickade jag mig ett par mamelucker!



Mönstret är gjort av Maja Karlsson (Majas Manufaktur-Maja) åt Järbo Garn. Originalet är stickat i 2-trådigt gästrike och i storlek M/L. Jag har stickat i bambino ull och är storlek S/M. Jag har därför gjort en hel del ändringar.

Jag började med att lägga upp 28 maskor färre i resåren, 8 maskor mindre i varje resårparti och 6 maskor mindre i fram- och bakpartiet. Längst upp har jag gjort en kanal att sätta resår i eftersom jag var rädd att mameluckerna inte skulle sitta uppe ordentligt annars, men det verkar de göra. Resåren är också avkortad till 12 cm. Alla ökningar och förkortade varv är gjorda som i mönstret. Grenkilen stickade jag 1 cm kortare, och när jag skulle plocka upp för benen tog jag därför upp 2 maskor färre på varje sida.

Mameluckerna sitter verkligen som en smäck! Dessutom var de himla roliga att sticka. Perfekt med ett kul mönster som resulterar i något användbart.

Garn: Bambino Ull
Stickor: 2,5 mm

5 kommentarer:

Löpmaskan sa...

De är jättefina! Jag funderar på att sticka ett par som jag kan ha utanpå löpartajtsen på vintern.

bondtösen sa...

Det skulle ju bli både coolt och varmt. Tycker jag absolut att du ska göra!

Annika sa...

Wow! Jag är tokimponerad av att du kunnat sticka något som sitter så perfekt, på en kroppsdel som är så svår att få något alls att sitta bra på.

bondtösen sa...

Tack Annika! Skulle tro att det är lika delar bra grundmönster, tur och matte som gjorde det.

SophieMops sa...

Vilken masktäthet hade du?