07 oktober 2018

Gawain

För några veckor sedan, när de första lite kyligare dagarna kom, fick jag plötsligt ett enormt sug efter en brun ylletröja att möta hösten i. Gawain hade länge legat på min lista över mönster jag vill sticka, så den fick det bli. 


Jag har gjort en väldigt förenklad version av den här tröjan. Originalet är egentligen som konst. Den har, förutom flätorna över ärmarna som jag har stickat, en stor fläta på både fram- och bakstycket, och dessutom en krage i form av samma fläta. Det hade säkert varit väldigt kul att sticka en sån tröja, men jag vet inte om jag hade trivts i den. Såhär känns den mycket mer användbar. Funderade ett tag på att sticka kragen, men eftersom jag gärna har en sjal till kändes det som att det bara skulle bli klumpigt, så blev en mosstickad kant där istället. 


Ärmarna har enligt mönstret samma fläta, men efter att ha träffat ett gäng stickkompisar som tyckte att jag skulle spegelvända dem föll jag till sist för grupptrycket. Och ska jag vara ärlig blev det ju snyggare. Det var bara latmasken i mig som ville göra det smidigt.


Mönster: Gawain
Garn: Sandnes Peer Gynt
Stickor: 3,5 mm

1 kommentar:

ML sa...

Så himla snygg den blev!