19 januari 2020

Oslohuen


2020 tycks hittills vara mössans år. Jag följer upp kollegans reflexmössa med en Olsohue till mamma.



Önskemålet från mamma var en riktigt varm mössa, så den värmer även de där vinterdagarna när vinden viner ute på slätten, och jag såg direkt en chans att till sist få sticka en Olsohue! Kanten på Oslohuen är vikt i tre lager, så den bör stå emot även den östgötska blåsten. 

Svårast med det här mönstret var storleken. Jag började med storlek dam, men avfärdade den ganska snart som enorm. Bytte till mindre stickor och minsta storleken. Var nöjd ända tills jag testade och insåg att den uppvikta kanten ändå kräver lite extra maskor och att mössan satt som en stas över pannan. Slutade alltså med mindre sticka och storleken junior. Sen har jag kortat av mössan lite med, så den ska sitta tajt. Helt enligt önskemål.

Mönster: Oslohuen av PetiteKnit
Garn: Garnstudios Extra Fin Merino
Stickor: 3 och 3,5 mm

Inga kommentarer: