25 april 2020

Påskstickning


Till påsk ville jag ha ett nytt och roligt projekt att sticka på, så beställde en härva garn från Moods  of Colors och stickade ett par sockor (vad annar?).



Mönstret heter Robin Song 2 och är gjort av den ryska designern Svetlana Garanina. Hon har många snygga mönster i sin ravelrybutik! Mönstret var hela 16 sidor långt. Fick mig att baxna lite, men det var väldigt välskrivet och pedagogiskt. Alla moment var uppdelade i olika avsnitt, och det var många bilder med som visade var man var och vilka diagram som bildade vilka delar av sockorna. Känns som att mönstret är väl genomtänkt. Jag följde den minsta storleken eftersom jag ville att sockan skulle sitta tajt, och följde i stort sett hela beskrivningen. Enda ändringen är att jag la in vridna maskor på fler ställen än vad mönstret sa. Jag tycker de ser vridna ut på mönsterbilderna, även om det står att de ska vara vanliga räta maskor, och tycker också att de blev snyggast så.


Garnet är Moods of Colors True Corriedale. Det är ett icke superwashbehandlat sockgarn som var roligt att testa. Tyckte det blev snyggt, och det var också trevligt att sticka i. Min enda fundering är hur bra det kommer att hålla, för det kändes rätt mjukt och fluffigt. Enligt kompisar som har testat är hållfastheten bra, men utsatta ställen tovar ihop sig. Ska bli spännande att se om jag upplever samma sak.

Garn: Moods of Colors True Corriedale
Stickor: 2,25 mm

Inga kommentarer: