31 oktober 2020

Dolores


Har på sista tiden fått upp ögonen för designern Sari Nordlund. Poet Socks var det första mönstret jag stickade som är designat av henne, och nu blev det ett par Dolores socks. Det är ett mönster med vridna maskor och flätor. Relativt enkelt att memorera, och kul att sticka. 


Garnet är Lana Grossas Meilenweit Tweed i en senapsgul variant med bruna, beiga och svarta inslag. Tycker det är trevligt att jobba med, men det känns rätt löst spunnet. Har en känsla av att andra garner kan hålla bättre slitagemässigt, men det vet man ju först efter att sockorna använts ett tag.


Sockorna stickades nerifrån och upp, och som avmaskning använde jag såklart italian bind off. Har blivit som besatt av den avmaskningen, för den blir ju bara så snygg! Vill ha den på allt. 


De här sockorna kommer att ges bort i julklapp. När jag ger bort stickat i present brukar jag försöka skicka med en lite snyggare etikett med tvättråd. Det och lite silkespapper innan omslagspappret läggs på tycker jag får presenten att kännas lite extra fin. 

Garn: Lana Grossa Meilenweit Tweed
Stickor: 2,25 mm

2 kommentarer:

Marika sa...

Så fina!
Och att presentera dem med en liten etikett är lysande, det gör ju det så mycket enklare för mottagaren.

bondtösen sa...

Eller hur! Då riskerar man ju inte att få otäcka överraskningar vid tvätten.