22 augusti 2014

Vimpelmössa

För ett tag sedan köpte jag mönstret "Love Triangle". Jag började sticka i ett helt fantastisk rosa garn i silke/ull (kommer inte ihåg vad det hette) tillsammans med vitt och grått ullgarn, men det ville sig inte alls. Hade fel stickfasthet, det blev ojämnt och till sist repade jag upp alltihop. Inte förrän igår gjorde jag ett nytt försök, men då med annat garn. Det försöket blev dock inte heller så lyckat, eftersom jag stickade fel redan på andra mönsterraden, men jag orkade inte repa upp utan gjorde istället en egen improviserad design.


Från början hade jag tänkt göra likadant som Maria Carlander har gjort på sin vimpelmössa, och bara ha en rad med ljuslila trianglar, men så trodde jag inte att det mörklila garnet skulle räcka utan fortsatte att sticka med det ljusa. Såhär i efterhand när jag har vägt garnet kan jag konstatera att det mörka faktiskt hade räckt, men jag tycker min version blev helt okej.


Ganska varm och rejäl. Kommer bli perfekt att ha i höst. 

Mönster: Eget hopkok
Garn: Geilsk tweed (mörklila), Pickles merino tweed (ljuslila och Rowan fine tweed (vitt)
Stickor: 3 mm till mudden och 3,5 mm till mönsterstickningen

1 kommentar:

ylva sa...

Ser jättefin ut