21 maj 2017

Glittrig mössa

Plötsligt blev det sommar! Känns ju konstigt att skriva om mössor då, men för inte så länge sedan kom det ju faktiskt snö. Därför tänker jag ändå skriva om min senaste mössa som blev klar för några veckor sedan, en helt vanlig mössa, men i ett inte helt vanligt garn.



Garnet är nämligen det jag köpte från Moods of Colors och som heter Glitter no. 1. Det är ett sockgarn med 80 % merino, 20 % nylon och 10 % stellina som ger en glittrig effekt (syns tyvärr inte på bilderna). Som jag skrivit tidigare tänkte jag först att jag skulle sticka sockar av garnet, men när jag fick hem det kändes det för fint för att bli sockar. Jag ville att det skulle få synas mer! Därför blev det en mössa istället i en basmodell stickad på stickor 2,5 och 3 mm. Men mer än halva nystanet blev över, så jag har faktiskt ett par sockar med bland annat detta garn i på gång i alla fall. Garnet är i vilket fall helt fantastiskt! Det är så mjukt och härligt att sticka i, jag gillar den semisolida färgen och dessutom är det alldeles lagom glittrigt.  

Inga kommentarer: