27 september 2017

Fler sockar

Under skörden klickade jag hem ganska många nystan sockgarn från olika indiefärgare. Så fort mina blomstersockar var klara började jag därför på ett nytt sockmönster, nämligen Mosaic Marbles. 



De här sockarna bygger på lyfta maskor, så man stickar alltid bara med en färg. Originalet är uppstickat i två enfärgade garner, vilket gör att mönstret blir väldigt tydligt. Jag tycker inte riktigt om det, men genom att sticka med ett enfärgat garn och ett garn som är lite melerat fick jag ett mer abstrakt intryck. Perfekt i min smak!

Det melerade garnet var lite av en chansning när jag köpte det. Jag visste inte om jag skulle tycka att färgerna var för dova, men jag blev så positivt överraskad när jag fick hem garnet! Det är verkligen jättefin. Basen är dovt blå, och så är det inslag av olika nyanser av blått, grönt och plommon, och det gjorde sig mycket bättre i verkligheten än på bild. Färgaren kallar sig Miss Mothballs och bor i Tyskland. 

Mönster: Mosaic Marbles
Garn: Sockgarn från Miss Mothballs
Stickor: 2 mm


För att inte hamna i fällan med ännu fler sockar där jag bara stickat en av två bestämde jag mig för att jag inte fick starta ett nytt projekt innan Mosaic Marbles var klara. Därför stickade jag dem i rekordfart för att få sätta stickorna i de här garnerna. Det melerade kommer från en annan indiefärgare, Piratenwolle som också är tysk. De här garnerna ska få bli ett par Rayanne. Det är också ett mönster som bygger på lyfta maskor och som har en fläta som löper över foten. 

Det där målet om att sticka klart två av mina påbörjade sockpar för att delta i Kammebornias sockKAL kanske ni förstår är ett minne blott. Jag ändrade det ganska snabbt till att sticka två par sockar istället. Lite fusk kanske, men stickning ska ju trots allt vara roligt. Dessutom har jag lärt mig en hel del nytt när jag stickat både "Call Them Cherry Blossoms" och "Mosaic Marbles" och det har gett mig mer sticklust och en liten kick att sticka fler sockar.

Inga kommentarer: