04 februari 2018

Salal


Det var kärlek vid första ögonkastet när jag såg Salal första gången. Egentligen ville jag sticka den precis där och då, men problemet var att mönstret bara kunde köpas i en tidning, inte som enskilt mönster. Jag var så nära att klicka hem den där tidningen, flera gånger, men det tog emot eftersom Salal var enda mönstret i hela tidningen som jag egentligen ville sticka. Jag hade inte förstått att det faktiskt skulle släppas som enskilt mönster, men först efter ett år. Så när det hände var det en riktigt bra överraskning, och då köpte jag det och började sticka direkt. 


Den har varit klar sedan i höstas, hamnade inte på bild förrän i mellandagarna och kom inte med här förrän nu. Men jag tyckte så mycket om mönstret att jag redan har stickat en till! Ska fota den med nån dag, men det där med korta dagar och heltidsjobb försvårar en del.


Jag tycker spetsen på den här koftan är så lagom. Den är tillräckligt mycket för att göra koftan intressant, men den tar inte över. Jag mixtrade lite med maskantalet över axlarna, la upp färre maskor än mönstret sa, så jag stickade en rapport mer på spetsen innan jag började minska den. Annars hade spetsen blivit för kort. Den är lite på gränsen nu med, så på den andra koftan har jag förlängt en rapport till. Men det gör inget. Jag älskar den ändå!

Mönster: Salal av Andi Satterlund
Garn: Dops Lima
Stickor: 2,5 mm


3 kommentarer:

Marika sa...

Så fin! En perfekt klänningskofta :)

Liisa sa...

Oj, det var verkligen en Louice-kofta! Helt perfekt! (Älskar färgen!)

Ewa med bloggen tygochgarn sa...

Jättefin!