10 mars 2018

Ny mössa

Nån gång efter nyår försvann min svarta mössa. Jag hade egentligen tänkt att jag skulle sticka om den från första stunden som den var klar eftersom jag tyckte att den blev för lång, men det blev aldrig av. Såklart var det ändå inte kul att bli av med den, men det gav ju tillfälle att sticka sig en ny, bättre mössa istället. Så det blev en Tangled River.



Mönstret är gjort av Woolly Wormhead, en designer som har gjort nästan hur många mössmönster som helst (eller 292 stycken om det ska vara exakt). Jag har flera mönster som jag skulle vilja testa, men Tangled River fick bli först ut. Det var enkelt att följa, och jag tycker resultatet blev okej.

Jag har stickat i Peer Gynt från Sandnes, men det är verkligen på gränsen till att vara för tjockt. Jag har kortat av mössan en repetition, så den blev inte så pösig som originalet, och då funkar det. Hade jag stickat den längre hade det nog blivit betydligt sämre. Det är ju dessutom ganska mycket stadga i Peer Gynt. Jag tror att ett garn med mer fall hade gjort sig aningens bättre. Men varm och skön är den i varje fall!

Garn: Sandnes Peer Gynt
Stickor: 3 och 4 mm



1 kommentar:

Marika sa...

Snygg mössa!
Gör sig väldigt bra i lite luddigt garn, tycker jag.