24 mars 2019

Sockar med vårkänsla


Det här är sockarna med bladmönster som jag skrev om i förra inlägget. Passande så här till våren. 


Rött är inte alls min färg, men jag köpte garnet i fjol eftersom jag ville sticka tå och skaft på ett par spräckliga sockar till min far i det. Därför frågade jag en kollega om hon skulle vilja ha ett par sockar i den här färgen, hon passar väldigt bra i både rött och oranget, och det ville hon. Så jag fick möjlighet att testa ett nytt sockmönster och hon fick ett par hemstickade sockar. Win win! Jag tycker inte om att sticka till andra när jag får frågan, men om jag själv får inspirationen kan det vara riktigt kul. Just den här kollegan hade frågat om sockar tidigare, så jag var rätt säker på att hon skulle uppskatta ett par med. 


Mönstret är alltså ett enkelt bladmönster, och med förstärkt häl. Det var lite lagom att sticka. Jag behövde inte anstränga mig för att sticka diagrammet, men det gav ändå variation. Den första sockan stickade jag på min semester, och den andra har jag stickat när jag har pendlat. Kändes tyvärr lite i storlek, jag var uppenbart mer avslappnad på semestern (vilket väl är meningen också), men efter lite hårdblockning märktes det knappt. Tur att man har lite såna knep att ta till.

Mönster: Woodland Walk Socks 
Garn: Austermann Step Classic
Stickor: 2 mm

Inga kommentarer: