25 april 2020

När besattheten slår till

För en dryg vecka sedan hittade jag vloggen catandwhite. Läste tyska i skolan, så tycker det är rätt bra övning att se på tyska stickvloggar ibland. Jag förstår inte allt, men tillräckligt för att det ska vara kul att titta. Nora som har den här vloggen har dessutom väldigt cool stil, så jag får mycket inspiration. 

Jag började inte kolla från början, utan hoppade in mitt i, och i avsnitt 28 kom den; Arbor Vitae. En tröja som jag när jag sett den på Ravelry bara ryckt på axlarna om men som jag blev störtförälskad i när jag såg Noras version. Det är en tröja med flätor designad av Joji Locatelli, och gavs ut i PomPoms vinternummer 2018. Bilden nedan är från Pompom. Kanske är det alla blommor på bilden som distraherat och gjort att jag inte kunnat se tröjans storhet tidigare? 


Jag började i vilket fall leta garn så snart jag hade fattat tycke för den. Var länge inne på ett sockgarn med tweedeffekt, men sen såg jag att kompisen M hade köpt ett otroligt fint mörksosa sockgarn med lite hampa inblandat. Det heter Admiral Hanf och kommer från Schoppel- Wolle. Sällan har jag längtat så mycket efter att ett paket ska komma! Jag var som ett barn på julafton när jag fick tag i det igår. Slet upp det redan på parkeringen utanför ICA där jag var och hämtade det, och garnet var precis lika fint som jag hoppats. 


Sen igår har jag knappt släppt stickningen. Den är så rolig, och jag tror det blir bra. Masktätheten ska vara 28/ 10 cm enligt mönstret, men jag hade svårt att få till det och tyckte också att det blev lite stumt när jag väl lyckades. Har därför gått ner en storlek i mönstret och stickar med 26 m/ 10 cm istället. Kommer säkert ta ett tag att få den klar, men jag ser fram emot varenda maska. 

Inga kommentarer: