16 maj 2021

Koftan för svala sommarkvällar


För snart två år sedan var jag i Norge med jobbet. Vi skulle spendera en halvdag med fri aktivitet i Olso, och jag hade bestämt mig för att bara strosa omkring och ta det lugnt. Så vem tror ni sprang som en tok mot Grünerlökka när butikerna skulle öppna? Jag hade kollat lite innan, och var sugen på att köpa Tweedy från Pickles. Jag hade redan stickat en blå och en gräddvit kofta i det garnet, och tycket det var så mysigt. Så Tweedy blev det. Valde länge mellan en lila och denna turkosa, men turkost är ju ändå min absoluta favoritfärg. Jag hade tänkt sticka mig en kofta till vintern, men i kassan sa tjejen som expierade mig att "Å vilken fin färg du valt! Den skulle passa så fint till en sommarkofta". Sen blev garnet liggande, och jag har funderat mycket på vad jag ska göra av det. Men det där med sommarkofta har legat och gnagt, och till sist fick den bli en helt enkel Novice Cardigan av Petite Knit. En turkos fluffig dröm att dra på sig efter kvällsdoppet de där svala sommarkvällarna. 


Mönstret var väldigt enkelt att sticka. Man började uppifrån, ökade för axlarna, och sedan var det bara att sticka på. Ärmarna är helt raka ner till mudden. Det känns lite ovant med så mycket vidd i dem, men det är väldigt skönt. 

Knapparna hade jag hemma sedan tidigare, och tycker de blev så fina till garnet! De är rätt stora, och skimrar i olika blå nyanse. En av loppisarna i stan har en väldigt organiserad hylla där knapparna inte bara är slängda i en stor burk, utan sorterade. Trots det säljs de för en spottstyver. Hittar jag något fint på den där hyllan brukar jag inte kunna hålla mig från att köpa med det hem, och rätt vad det är hittar de sitt perfekta projekt. Precis som nu.



Garn: Pickles Tweedy
Stickor: 4,5 mm