28 januari 2022

Tweedkoftan


I höstas var jag på besök hos Knuten Garn i Jönköping. En sån underbar garnbutik! Ombonad och inredd med coola krukväxter, roligt utbud av garn och suverän service. Jag passade på att köpa BC Garns Loch Lomond som jag hade suktat efter ett tag. Fanns så många fina färger, men till slut blev det den som jag hade tittat på innan jag åkte dit. En mörkt rosa färg med klarrosa och blå inslag.


Jag helt har använt sönder min förra kofta som inspirerats av mönstret Levenwick så det kändes det som att det var dags för en ny. Eftersom jag inte tycker om konstruktionen på originalet har jag, precis som med mina två tidigare varianter, gjort en helt vanlig slätstickad kofta som jag satt Levenwicks vågiga kanter på. Tycker det blir så fint.

Jag tyckte garnet var mjukt och trevlig att sticka i, men Sara på Knuten sa att det skulle bli ännu mjukare efter tvätt. Och att det blev!  


Knappar var svåra att hitta till den här färgen, men till sist blev det kokosknappar i färgen ljung. Just till tweeden skulle det ju gått alldelse utmärkt att plocka upp en färg från de övriga färginslagen, men som vanligt trivs jag bäst när knapparna smälter in i projektet. Tycker koftan blir mer användbar då.

Inga kommentarer: