19 december 2012

Julkoftan

Här är den, min julkofta!
 


 
Ser ni? Det är små gubbar på knapparna.
 
 
Garn: Rauma Finullsgarn, 6 nystan rött och 1 nystan vitt
Stickor: 3 och 3,5 mm
 
Har gjort en hel del ändringar från mönstret:
  • Stickade runt och klippte.
  • All resår är 3 cm bred och 2rm, 2am.
  • Försökte korta av koftan. Stickade den så att den skulle bli 54 cm, men när den fortfarande var lite fuktig gjorde jag (pga platsbrist) som man inte får och hängde den på en galje. Den hängde då ut sig och är därför några cm längre än jag tänkt mig, men det är jag förvånansvärt nöjd med.
  • Stickade ärmar och kropp på stickor 3, oket på stickor 3,5. Jag har ju stickat den här koftan en gång tidigare och då hade jag samma stickor till hela koftan. Jag stickade mönstret lite hårdare än resten av koftan, så den blev något tajt upptill. Tog därför det säkra före det osäkra och gick upp ett halvt nummer den här gången.
  • Stickade mönster tills jag hade avslutat alla varv med två färger. Sedan stickade jag två vita varv och sedan resår. Efter halva resåren minskade jag vartannat avigt fält till 1 m. Eftersom jag inte gjorde det sista minskningsvavet i mönstret fick jag en lite vidare halsringning vilket jag var ute efter.
När jag någon gång i framtiden gör min tredje kofta i det här mönstret (ja, jag gillar det verkligen!) ska jag även lägga till några förkortade varv i nacken så att den blir lite högre. Ett tips från Fasta maskor och lösa funderingar.
     
 

2 kommentarer:

Marika sa...

Verkligen snygg! (Och i mitt tycke ännu snyggare än den blå)

Blenda sa...

Super, verkligen superfin! En riktig julkofta!

Ha en bra julhelg/Blenda