26 december 2012

Pappas julklapp

 
Här kommer den första av årets stickade julklappar. Det är tröjan Caper som jag stickade till pappa.
 
Den här tröjan har varit ett elände att sticka. Pappa nämnde, innan jag började på den, att han ville ha en tröja som inte är så varm (har tidigare stickat en rejäl ulltröja till honom) så jag valde att sticka i Cotton Light. Det är inget garn jag rekommederar. Resultatet blev bra, men det var stumt att sticka i och så ville det gärna dela sig. Tycker inte att kvaliteten blev så mycket bättre trots syntetinblandningen heller. Det kändes mest som ett tråkigt bomullsgarn. Dessutom så tog ju garnet slut när jag hade en dryg ärm kvar. Detta missöde kan jag väl knappast skylla på någon annan än mig själv, men det var ändå träligt. Som tur var lyckades jag ju få tag på några extra nystan i Örebro, så det hela slutade, tack och lov, lyckligt.
 
Om jag bortser från garnet så är det här en riktigt trevlig tröja. Jag gillar verkligen det diskreta mönstret och dessutom tycker jag verkligen att kanten tillför något. Tröjan går från att vara fin till att bli lite kul med. Både pappa och jag är, nu när tröjan är klar och överlämnad, väldigt nöjda med resultatet.
 
Mönster: Caper från Sublime
Garn: Drops Cotton Light
Stickor: 3,5 mm
 
 

Inga kommentarer: