31 oktober 2015

Hösten är räddad- en brun kofta är klar

Jag blir alltid så sugen på bruna och gula nyanser när det blir höst, och åtminstone de sista fem åren har jag varje höst tänkt att jag borde sticka mig en brun kofta. Och nu har jag gjort det. Hösten är alltså räddad! I år kan jag gå den till mötes välklädd.




Jag började sticka på den här koftan redan förra sommaren, men så stickade jag fel på ena framstycket och den blev liggande. Det var inte förrän nu i somras, alltså ett år senare, som jag tog tag i projektet igen och stickade klart det.

Mönstret heter Elsie, och anledningen till att jag gillar det så mycket är flätorna. De är till hälften slätstickade och till hälften mosstickade. Jag hade aldrig sett en sådan fläta innan jag hittade det här mönstret. Koftan är i beskrivningen helt rak i modellen, men jag har lagt in minskningar och ökningar i de avigstickade partierna för att få den lite tajtare i formen, och det blev riktigt bra. Det knepet räknade jag ut tillsammans med vännen M. I övrigt tror jag att jag följt mönstret.

Mönster: Elsie av Jennifer Wood
Garn: Drops Nepal
Stickor: 4,5 mm

3 kommentarer:

ylva sa...

Men jaaa va fin , lite annorlunda flätor som gjorde det lilla extra .

Marika sa...

Den är lika fin på bild som i verkligheten!

Liisa sa...

Jättefin kofta och kluriga flätor! Superb passform! Ja, infoga lite fler superlativer också. :)