17 oktober 2015

Höstsockar

I samma veva som jag stickade min senapsgula höstmössa passade jag även på att skaffa mig senapsfärgat sockgarn och sticka mig matchande höstsockar.




Jag har aldrig varit någon fantast när det gäller spets. Jag har stickat ytterst få spetsgrejer, och dem jag faktiskt har stickat har jag oftast inte trivts i. Kanske är det för att de har blivit lite för söta? Spets kombinerat med pasteller har ju en tendens att dra just åt det söta hållet.

De här sockarna var roliga att sticka, och jag tror jag kommer att använda dem mycket. Det är ju spets på dem, men på ett rustikt sätt. Färgvalet kanske är nyckeln här? Ska jag sticka spets kanske jag ska hålla mig till starkare färger? Sockarna kan nog i vilket fall ha öppnat en liten dörrspringa in mot spetsstickningens rum. Någon storstickare av spets tror jag inte att jag kommer att bli, men jag kan definitivt tänka mig att sticka fler liknande sockar.

Mönster: Björk Socks av Cookie A
Garn: Sisu av Sandnes
Stickor: 2,25 mm

2 kommentarer:

Liisa sa...

Jättesnygga sockor! Jag älskar spets på sjalar och sockar och tror att du har hittat ett vinnande koncept. Särskilt med det lite grövre sisu-garnet blir det supersnyggt och inte så där pluttinuttigt! Härlig färg också!

ylva sa...

Håller med ! Väldigt fina och läcker färg !