01 april 2017

Polly

Den har varit klar länge, men inte fastnat på bild. Men här kommer den till slut. Låt mig få presentera koftan Polly!



Jag var med i en knitalongen för koftan Polly när jag stickade min. Det är en så himla fin idé. Att sticka tillsammans, även om man inte är på samma plats. Jag har fått så mycket inspiration av att se vilka andra garner och varianter andra har valt och stickat. 

Mönstret är gjort av Linnea Öhman, och det känns så proffsigt och välgenomtänkt. Jag gillar speciellt konstruktionen av ärmkullen. Ärmarna stickas i från ärmhålet med förkortade varv, och de sitter väldigt bra. Jag brukar tycka att ärmkullarna blir för tajta när de stickas på det här sättet, men Linnea har lagt in extra maskor som man minskar medans man gör de förkortade varven, så på den här koftan är ärmkullarna perfekta för mig!

Trots att det är ett väldigt bra mönster har jag gjort några små justeringar. Jag har gjort koftan mer figurnära och så har jag ändrat minskningarna på ärmarna. Dessutom har jag sytt dit ett kantband för att hålla knapparna på bättre plats. Jag har aldrig gjort det tidigare eftersom jag tycker det verkar så pilligt, och det var det verkligen. Som tur är blev det ett bra resultat, så det var ändå mödan värd.

Mönster: Polly av Linnea Öhman
Garn: Sandnes Smart
Stickor: 3,5 mm




1 kommentar:

Liisa sa...

Supersnygg! En riktig Louice-kofta! :)