15 maj 2018

Nanook

Min Nanook blev klar i april. Den tog lång tid att sticka, och jag kände stor vånda under vägen, men nu är jag verkligen nöjd!




Den här koftan är egentligen så långt utanför min bekvämlighetszon man kan komma. Jag brukar gilla relativt tajta koftor som går att knäppa. Denna är öppen och med fall. Anledningen till att jag stickade den var att jag fick se den live. Yarnesty hade sin på sig på ett stickcafé, och jag blev så förtjust. Tror det var en kombination av att det var en häftig design och att Anna hade stickat i ett tweedgarn (som jag är väldigt svag för). 

Jag tyckte det var svårt att se hur koftan skulle bli under tiden som jag stickade. Kanske beror det på att jag var ovan vid konstruktionen? Jag kände mig i vilket fall väldigt osäker på om det blev bra eller ej, och när jag stickat hela kroppen var jag beredd att riva upp allt igen. Dels var det svårt att se om fallet blev bra, och så var det också svårt att se passformen ordentligt innan ärmarna var ditstickade. Utan ärmar såg den ut att vara väldigt stor kring axlar och ärmar, men när ärmarna väl var på blev det helt annorlunda mot vad ja tänkt mig, och helt klart åt det positiva hållet. 

Garnet är Debbie Bliss Aran Luxury Tweed. För den som gillar tweed är det verkligen ett fantastiskt garn. Mjukt, fyller bra och så klart helt fantastiskt med sina tweedprickar.


Inga kommentarer: