26 december 2018

Tröja till Stellan

Årets bästa julklapp, även fast han inte ens var min julklapp, kom en vecka tidigt i år. Han heter Stellan, och bor hemma hos mina föräldrar. Så nu kommer nog jag spendera en hel del tid hos dem framöver... 


Han kvalar inte bara in som årets bästa julklapp, utan också som årets mest otacksamma julklappsmottagare. Eftersom han är mycket liten fryser han snabbt när han är ute. Min mor hade redan innan han kom listat ut att det skulle bli så, så hon bad mig att sticka en tröja till honom. Sagt och gjort. Men när han skulle testa den första gången förvandlades han från terrier till vithaj! Morrandes ålade han omkring på hallgolvet och gjorde sitt allra bästa att få av tröjan igen. När han väl burits ut förstod han dock ganska snabbt att uppskatta sin present ändå, lite motvilligt. Ville inte alls ställa upp på bild, utan vände ryggen till mest hela tiden, men en bild lyckades jag få där han visar sitt lilla söta ansikte i alla fall. 


Eftersom jag aldrig har stickat något liknande, och inte hade en aning om hur stor/ liten det lilla pyret skulle vara när han kom, ville jag inte lägga för stor insats på projektet (ifall det inte skulle passa). Jag valde därför ett gratismönster, men jag skulle ha valt det med större omtanke för det var verkligen dåligt! Fick räkna om det helt då det var felskrivet och angivet fel maskantal i texten för att få med alla flätor. Med egen matte blev det ändå helt ok. Stickade storlek "chihuahua", och då har han som ni ser lite att växa i. Garnet är Novita 7 bröder, ett sockarn som borde tåla en del.

2 kommentarer:

BodilE sa...

God jul og gratulerer med nydelig nytt familiemedlem! Veldig fin hundegenser, mye jobb med alle de flettene! Klemmer fra Norge :)

bondtösen sa...

Tack så mycket! God fortsättning!