23 december 2018

Vanten Felicia

Färgglada vantar är kul, men grå är desto mer användbara. Men bara för de är grå behöver de ju inte vara tråkiga heller. Med ett snyggt mönster kan de bli som små smycken. 


Det här mönstret heter Felicia och kommer från Jenny Alderbrants första bok "Sticka varma vantar, sockor & mössor". Tycker alla Jennys mönster är helt fantastiska. Det här är det första mönstret jag stickat från boken, har stickat andra mönster som jag köpt separat, men jag kommer helt klart sticka fler. 


Den enda ändringen jag gjorde från mönstret var att jag gjorde om tummen. Jag tog bort två maskor på bredden, la till en vit kant på sidorna för att inte få så långa flotteringar och så kortade jag av den några varv. Avkortningen känns i efterhand lite överdriven, hade funkat med originalmönstret, men den blev inte för kort heller. 

Garnet är Karen Noes Shetlandsull, och jag har blivit lite kär i det. Älskar dess skiftningarna, och jag får perfekt stickfasthet för vantar med 72 m. 

Mönster: Felicia av Jenny Alderbrant
Garn: Karen Noe Design Shetland Wool
Stickor: 2,25 mm


Inga kommentarer: