01 juni 2019

Balada


Den har varit klar i ett par veckor, men förra helgen fick jag hjälp med att få den fotad också. Balada. En kofta som är perfekt att ha till klänning eller hög kjol, och som var rolig att sticka eftersom det var spets på framstyckena.

Håll i er nu. Mönstret är gratis! Jag förstår inte riktigt hur det kan vara det. Förutom en felräkning på en mönsterrad tycker jag det är väldigt välarbetat och genomtänkt, och jag hade gärna betalat lite för det.


Garnet är Manduzanas Merino Sock Sport, och det är så trevligt! Mjukt att sticka i, fyller bra och färgen är i min smak underbar. Jag gillar verkligen garner som är semisolida. De får så mycket liv, men de är ändå användbara. Enda nackdelen med garnet, vilket är nackdelen med alla superwashgarner, är att det töjde ut sig lite efter att jag blött upp koftan. Men jag lyckades få den att återgå till ursprunglig storlek! Brukar lyssna på podcasten Knitmore Girls, och där har de flera gånger pratat om att torktumla superwashbehandlat garn för att få det att återgå till normal storlek. Så när koftan hade torkat så pass att den bara kändes lite småfuktig tog jag några djupa andetag, slängde in den i torktumlaren och körde det kortaste programmet som fanns. Blev hur bra som helst! Kommer definitivt att köra med det trixet fler gånger.

Mönster: Balada av Filipa Carneiro
Stickor: 3,5 mm

1 kommentar:

Marika sa...

Superfin! Och även jag tycker ju att färgen är underbar ;)