19 juni 2019

En hallonrosa dröm?

Det var i slutet av augusti förra året. Yll och Tyll la ut en bild med Rowans nya färger i Felted Tweed på Instagram, och jag gick direkt in på deras hemsida och köpte tillräckligt många nystan i den rosa färgen Barbara för att det skulle räcka till en kofta. Det är verkligen inte ofta som jag går på impuls på det sättet, men färgen var helt underbar! Hallonrosa med små tweedfläckar i rosa, vita och blå nyanser.




Det tog ett tag innan jag stickade något av garnet, och det var inte alls lika trevligt att arbeta med som jag hade för mig. För några år sedan stickade jag en lite retroinspirerad tröja i samma garn, och jag har inget minne av att jag ogillade det då, men nu tyckte jag det var stumt och hårt att sticka med. Dessutom blev jag inte helt nöjd med koftan, åtminstone inte till att börja med. Jag stickade utan mönster, och jag tycker dels att jag la axelsömmen för långt ner och dels att jag fick tråkiga veck som la sig från ärmhålen ut mot bysten. Ett tag funderade jag till och med på att repa upp alltihop och börja om från början, men det är jag ändå glad att jag inte gjorde. Av erfarenhet vet jag att plagg kan forma sig efter kroppen när man har burit dem ett tag, så tog med koftan på min resa till Amsterdam. Efter bara någon dag hade den töjt ut sig lite grann, och satt betydligt bättre än innan avresan. Jag är fortfarande inte helt nöjd med den, och kommer inte att göra samma axel en gång till, men jag tycker den är helt okej. Och så väger färgen upp för mycket. Så pass mycket att jag redan har börjat förtränga hur tråkigt jag tyckte det var att sticka med garnet att jag har börjat snegla på de turkosa varianterna...

Garn: Rowan Felted Tweed
Stickor: 3,5 mm

1 kommentar:

Marika sa...

Den är sååå fin!