10 september 2019

Yhteen kiedotut

Det har blivit många sockor stickade under sommaren. Redan i mars bestämde jag ju mig för att jag skulle sticka tolv par sockor under året. Det målet har jag uppnått nu. Därför har jag bestämt mig för att jag ska försöka sticka upp merparten av mitt sockgarnsförråd innan jag köper något nytt. Främst vill jag sticka upp såna garner som jag haft länge och som kanske inte riktigt är helt i min egen smak längre. Resultatet? Jag har fått total sockmani!


Det börjar bli en hel del restgarner i samlingen, men några hela nystan har jag kvar. De här sockorna är stickade i garn som jag köpte i Danmark 2017. Har aldrig stickat i Arwetta tidigare, men tyckte det var riktigt trevligt! Lite splittigt kanske, men mjukheten vägde upp. 

Jag har stickat ett mönster av finska Tiina Kuu. Vilken begåvad kvinna! Gillar verkligen de mönster jag stickat av henne, för de är alltid väldigt enkla att följa, och med många snygga detaljer.



Det här mönstret har en fläta som följer sockan från mudden och ner över foten. Det behöver ju inte vara svårare än så! Gör att det blir roligt att sticka, och lite intressantare än en vanligt slät socka, men är ändå inget mönster som sticker ut för mycket. Hälen var en variant som jag inte testat tidigare. Det ökades ut maskor på var sida om hälen först, och efter det stickades förkortade varv under foten. Dessutom är ökningarna gjorda som en resår med vridna räta maskor. En snygg detalj, om än lite svår att få jämn och snygg.

Mönster:  Yhteen kiedotut av Tiina Kuu
Garn: Filcolana Arwetta
Stickor: 2 mm

1 kommentar:

Liisa sa...

Verkligen fina sockor med roliga detaljer!