25 december 2019

Mjuka paket

Jag stickade inte många julklappar i år, men två par strumpor lyckades jag få till. 


Det första paret är stickat i Regia Design Line av Kaffe Fassett, och av prislappen att döma har jag köpt det på rea för mycket länge sedan. Skulle tippa på att det är närmare tio år gammalt. Jag har under flera år tänkt att de ska bli ett par the Hub of Fashion från Stephanie van den Lindens bok Around the World in Knitted Socks, men av någon anledning har det inte blivit av. Så eftersom min far tycker att more is more när det gäller sockor blev det ett par åt honom istället. Jag började med att sticka efter mönstret Tipsy Toe Socks. Det blev INTE bra. Såg bara ut som ett enda virrvarr av färg framme i tån, och inte alls som stilfulla klyftor som jag tänkt mig. Efter att ha stickat halvvägs till hälen på första sockan repade jag därför upp och började om med min kompis Annas mönster Exposure Socks istället. Vilken skillnad! Det var ett enkelt basmönster som behövdes för att garnet skulle komma till sin rätt. I detta mönster finns också justering att använda om man har hög vrist, vilket jag testade och tyckte blev riktigt bra. 


De andra sockorna är ett par utan skaft, vilket var ett specifikt önskemål från min mor. Garnet är helt fantastiskt, men väldigt svårt att fånga på bild. Det är Limmo Designs glittriga sockgarn i färgen lupin. Om ni tänker er en sån där mörklila variant av lupin, där blommorna skiftar mot rosa längst in mot stjälken, då vet ni vilken färg det är. 

Inga kommentarer: