29 maj 2021

Koftan som ska passa till allt


Jag har länge tänkt att jag ska sticka mig en mörkgrå kofta. Jag är en mörblå människa. Alltid när jag inte vet vad jag ska ta på mig, när jag vill vara lite prydlig eller när jag bara inte orkar bry mig men ändå vill se proper ut väljer jag mörkblått. Det är mitt svarta. Men även om mörkblått passar till mycket passar det inte till allt. Rätt ofta har jag därför känt behovet av en mörkgrå kofta. En som är tillräckligt mörk för att passa till allt, men som inte får mig att se för blek ut. Och i höstas hände det. Jag tog tag i det hela och köpte mig antrazitgrått garn. Koftan tog ett tag att sticka, den var ett av projekten som var på gång och som fick ta en paus när jag bröt handleden i vintras, men häromdagen blev den till slut klar!


Jag har stickat Ankers Cardigan My Size av Petiteknit. Mönstret över oket är så pass diskret att koftan går att använda till allt, men det är ändå lite roligare än bara en slätstickad kofta som jag brukar sticka.



Mönstret i närbild. Oket var faktiskt riktigt kul att sticka. Jag var lite orolig för att halsringningen skulle töja sig, så jag har gjort uppläggningen som en tubular cast on med stickor 2mm. Stickade fyra första varven på den stickan, två varv på 3 mm och resten på 3,5 mm. Tror att det blev bra. Det har inte töjt sig ännu i alla fall.

Jag var lite inne på att jag skulle hitta knappar som smälte in helt i koftan, men till sist blev det, som vanligt, pärlemorknappar. Hade ett gäng svarta hemma, och tycker de smälter in rätt bra de med. 


Garnet är antracitgrått Klompelompe Spøt. Jag är inte jätteförtjust i ren alpacka, men i blandning gillar jag det. Då ger det så fin lyster till garnet samtidigt som man har kvar ullens stuns. Tyckte garnet fyllde ut bra, det är mjukt och det känns ulligt.


För att få upp koftan lite i nacken gjorde jag några extra varv på bakstycket innan jag började sticka runt på kroppen. Det ger fler maskor på ärmarna när man ska lägga upp dem, så kräver lite omräkning, men tycker det blir väldigt bra. Evil.knits har skrivit ett inlägg om den här tekniken på Instagram som jag tycker är bra. Jag har använt den här tekniken på flera tröjor nu, och tycker den är mycket bättre än förkortade varv i nacken. 


Mönster: Ankers Cardigan My Size av PetiteKnit
Garn: Klompelompe Spøt
Stickor: 2,3 och 3,5 mm

1 kommentar:

Marika sa...

Den kommer verkligen passa till allt!