02 oktober 2021

Socktober har börjat

Socktober har precis börjat, och jag är redan igång och stickar. Sockor kan va det roligaste som finns att sticka! Ett enkelt projekt att ta med sig, blir klart inom rimlig tid och går att variera i det oändliga i färg och form. Har jag en stickdipp är det alltid ett par sockor jag lägger upp. 


Innan jag visar vad jag stickar på just nu tänkte jag visa några sockor som jag stickat i sommar. Först ut är sockorna Hari sukat. Jag letade upp det här mönstret eftersom jag hade två härvor Tukuwool Sock hemma som jag köpte på en resa till Helsingfors för några år sedan och som jag ville göra något fint och användbart av.


Mönstret är en enkel spets som gick snabbt att lära sig utantill. Tycker den gifter sig fint med det rustika men ändå fluffiga garnet. Det som var nytt för mig i detta mönster var tån. Det görs intagningar med en maska mindre mellan för varje minskringsvarv, vilket gör att tån blir som en spiral. Helt okej sett till hur den ser ut, men tycker den blev lite klumpig. Nu stickade jag de här sockorna främst för att ha som mysiga innesockor, men ska man få ner dem i ett par skor känns de bylsiga. 


Mönstret var helt på finska, vilket ändå gick förvånansvärt bra! Kan man sticka och har bilder att gå på, då går det rätt bra att lista ut vad som står även om man som jag inte kan ett ord finska. Men det fanns siffror att gå på, och spetsen fanns som diagram. Tycker också att det är ett bra betyg till mönsterskaparen att jag kunde läsa det utan att kunna språket. Det visar att mönstret har en bra uppbyggnad! 


Mönster: Hari sukat av Anna Heino
Garn: Tukuwoold Sock
Stickor: 2,5 mm


Inga kommentarer: