30 september 2014

Jag vill sticka koftor!!!

När hösten plötsligt kom inventerade jag mitt förråd med koftor. Eftersom jag i princip alltid stickar koftor skulle man ju kunna tro att jag har en hel drös med tjocka härliga skapelser att värma mig med i vinter, men icke. Detta beror på flera saker. 

1. Jag verkar mest ha stickat koftor på stickor 3 mm, och koftorna är då inte tillräckligt tjocka för att hålla en frusen själ som mig varm även under vintertid. 

2. Jag har fått rensa. En kofta har slitits ut, en har åkt tvättmaskin och ett par har skänkts till second hand eftersom jag inte varit nöjd med dem. Ju bättre jag blir på att sticka, desto kräsnare blir jag när det gäller passform. 

3. Jag har även ett par alster som jag undrar vad jag tänkte på när jag valde färg. Jag kommer nog aldrig att trivas helt i beigt och grågrönt till exempel.

Slutsatsen av detta är att jag endast har två (!) hemstickade koftor i dk eller tjockare. Alldeles för lite för en stickande koftfantast om ni frågar mig. Suget efter att sticka koftor är därför större än någonsin, och jag har massor av idéer om vad jag vill sticka.


Jag vill till exempel sticka en kofta inspirerad av Pickles vimpelponcho. Gärna i knallrosa eller någon annan "piffig" färg.


Jag vill sticka traditionella norska koftor från häftet Sandnes Tema 35 Norska Ikoner.


Och jag vill sticka mig en tredje kofta i det här mönstret från drops, men denna gång i ett tjockare garn än rauma finull. 

Dessutom så borde jag sticka mig en helt vanlig marinblå kofta med eftersom en stor del av min garderob går i marinblått och vitt. Visst, en marinblå kofta går ganska lätt att hitta i affärerna, men det tar emot att köpa något som man tycker att man kan göra bättre själv. Bara att sätta igång och sticka alltså. Frågan är nu bara när jag ska hinna med, för dagarna när jag hann sticka 12 koftor på ett år är long gone...

2 kommentarer:

ylva sa...

Jag är nog också inne på din linje dvs att sticka en kofta i ett tjockare garn nu till vintern är just nu i "garnväjartagen " och provlappsstadiet . Inte helt enkelt visade det sig

bondtösen sa...

Nej, det är verkligen inte lätt att bestämma sig, men testandet och planerandet tycker jag å andra sidan är det roligaste med hela stickningen :-)