18 januari 2015

Jag skulle ju inte, men...

Någon gång tidigt i höstas började jag sticka på en Lovely. En underbart söt liten kofta, men men väldigt många "bobbles". Jag stickade ett halvt bakstycke och sedan tröttnade jag, men för en vecka sedan tog jag fram den igen. När den hade fått vila lite var den mycket roligare att sticka på, så jag tänkte att nu ska jag inte starta på någon ny kofta förrän denna är klar, men... Jag fick så himla ont i händerna av att sticka på stickor nr 2,5, så jag var tvungen att starta nåt nytt att ha att varva med (för att ta upp ytterligare ett UFO var inte lika frestande).


Den nya stickningen blir ytterligare en kort sommarkofta, inspirerad av mönstret Netherton från första nr av pompom. Garnet är Tibetan Yak som jag köpte på Ullcentrum i somras, och det är som en dröm att sticka med! Använder stickor nr 3, och konstigt nog gör det stor skillnad för händerna. Funderar på om jag skulle testa ett par fyrkantiga 2,5:or till Lovely. Någon som har erfarenhet av såna stickor? Det sägs ju att de ska kunna vara bra.


5 kommentarer:

Marika sa...

Det är så himla mycket man inte ska ;)

Ser toppen ut, det kommer nog bli en fin kofta.

ylva sa...

Den blå ser helt sagolik ut men jag kan förstå att det "sliter" på händerna. Det finns mycket som man inte borde , det här ingår väl i kategorin -inte så farligt ändå ;-)

Anonym sa...

Jag tycker också att man får ont i händerna av stickning med 2,5:or. Jag började därför sticka min Leftie-sjal med rundsticka för att det inte skulle bli så tungt långt ut på stickorna när sjalen blev lite större. Men det visade sig att jag fick mer ont i händerna av just de rundstickorna jag använde. De var lite svängda mot slutet, strax innan kabeln tog vid, och det svängda partiet tryckte på någon nerv mellan lillfinger och ringfinger. Jag tycker alltså också att det vore intressant att höra mer om fyrkantiga stickor, vilket jag inte hört talas om tidigare.

Cecilia N sa...

Jag tror inte man ska byta stickor mitt i ett arbete i alla fall. På nåt sätt så ändrar det stickfastheten.

bondtösen sa...

Ja, stickfastheten är ju helt klart ett problem. Har jag tur skulle jag ju dock kunna få samma stickfasthet även med andra stickor. Antar att jag får sticka klart de delar som jag redan påbörjat med nuvarande stickor, men håller handvärken i sig är jag helt klart beredd att testa fyrkantiga stickor på ärmarna.