25 maj 2019

Year´s End

För några veckor sedan tappade jag mitt sticksug. Jag hade mycket på jobbet, och så stickade jag på ett projekt som nästan helt berodde på behov istället för glädje. Det slutade med att jag satt med projektet i knät på kvällarna utan att sticka en enda maska. I sådana lägen tycker jag alltid att det är bäst att sticka ett snabbt projekt i roligt garn, och då blir det oftast sockar. Då brukar sticksuget komma tillbaka, och det gjorde det den här gången med!







Mönstret till de här sockarna heter Year´s End och är gjort av Veera Välimäki. Det är ett rätt enkelt mönster stickat nerifrån och upp och med en liten hålbård. Perfekt att sticka på både på kvällarna när man är trött efter långa dagar och på möten på jobbet. 

Garnet är en härva från Dusty Dimple som har fått ligga till sig ett tag. Det är ljust grönt med orangea och rosa spräcklor. Tycker det är jättefint nu, men när jag först fick hem det blev jag ganska besviken. Färgåtergivningen på min skärm var inte den bästa, så jag trodde att jag hade beställt en turkos härva. Kände mig därför lite snuvad på konfekten till att börja med, även om färgen var väldigt fin. Garnet är annars otroligt mjukt och trevligt att sticka i. Så pass mjukt att jag tvivlar på hållbarheten. Men i detta fall gör det inte så mycket, för de här sockarna kommer jag nog mest att strosa runt i hemma. 

Mönster: Year´s End av Veera Välimäki
Garn: Dusty Dimples Sock 75/25
Stickor: 2 mm

2 kommentarer:

Liisa sa...

Jobbigt med tappade sticksugar. Hoppas mojon håller i sig nu! Fina och enkla sockar brukar vara bra att ta till!

bondtösen sa...

Ja, jag hoppas också att den gör det. För vad ska man fylla tiden med om man inte vill sticka?