01 november 2021

Sista paret ut i socktober


Sista paret sockor ut i oktober blev en variant av Robin Song2. Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker bäst om med de här sockorna. Tycker så mycket om både garn och mönster!


Mönstret består av flätor som är gjorda i vridna maskor. Lite pilligt att sticka, men väl värt det.


Det är andra gången jag stickar det här mönstret. Förra gången följde jag det till punkt och pricka, men den här gången gjorde jag några mindre ändringar. Längst fram på tån gjorde jag inte två vridningar av flätan innan jag gick över i slätstickning, utan bara en. Enligt mönstret ska det också vara flätmönster på hälen, vilket syns tydligt på det förra paret. Det hoppade jag över den här gången och gjorde min "vanliga" häl, det vill säga hällapp med lyfta maskor, istället. Jag brukar slita sockorna ganska mycket på hälen, så mönstret blev fult snabbt på förra paret, och då såg jag ingen riktig vits med att ha kvar den detaljen. 


Sen har vi ju garnet. Jag är kär! Vilken färg det har alltså. Det är Manduzana som har färgat, och färgen heter Aronia. Den är varmt lila, mot plommon, och precis lagom levande. Skiftar lite lite, men inte så mycket att flätorna inte framträder. Tycker Manduzana är så duktig på mättade färger. Har stickat en kofta i Sport och färgen Gök tidigare, också en lila färg, men lite mer åt det blå hållet, och tycker den är fantastiskt vacker med. 


Mönster: Robin Song2 Socks av Svetlana Garanina
Garn: Manduzana Sock i färgen Aronia
Stickor: 2 mm

2 kommentarer:

Marika sa...

Fina! Och jag håller med dig, färgen är fantastisk!

bondtösen sa...

Känns som en riktig "Marikafärg"!