05 februari 2015

Att mötas över en kofta

I förra veckan var jag i Italien och åkte skidor. Jag förväntade mig inte riktigt att få se några fina stickade grejer på orten dit jag åkte, så jag blev både glad och förvånad när jag fick syn på denna (med gammal mobil smygfotade, därav kvaliteten) kofta på en restaurang i backen! Samma mönster som jag själv stickat två koftor efter i rauma finull. 


Jag fick inte chans att prata med tjejen som hade den på sig just då, det var lunchtid och full rusning, men ett par dagar senare mötte jag henne nere i byn. Då var jag bara tvungen att säga till henne hur fin jag tycket att koftan som hon haft på sig i backen var. Hon berättade att hon kom från Island, att det var hennes mamma som hade stickat koftan och att den var gjord i lett lopi. Jag fick till och med klämma lite på den! Tänk vad stickningen kan förena. Är väldans sugen på att göra en egen nu. Skulle kunna bli en bra kofta att ha på sig ute i fält när det är ruggigt och kallt.

3 kommentarer:

Liisa sa...

Roligt! Och fin kofta

ylva sa...

Åh vilken härlig liten historia , tänk vad världen skulle se annorlunda ut om alla stickade :)

Rimfrost sa...

Kul! Det är ju svårt att bli sur nör någon vill klämma på ens handstickade tröja, sådan entusiasm smälter väl alla! Tröjan var ju dessutom så snygg att den var värd lite uppmärksamhet!