21 februari 2015

Dagens loppisfynd- ett gammalt stickmönster


Idag var jag på loppis, ett ovanligt trevligt helgnöje om jag får säga det själv. Jag gillar både att leta saker och att kolla efter kläder. Dagens loppis bjöd dock mest på saker, och så fanns det ett helt hörn med handarbete! Resultatet blev en vas, en stickbeskrivning och två set med jättesmala stickor. Mitt stickmått går bara ner till 2 mm, och dessa stickor är snäppet mindre. Har inget skjutmått, så jag kan inget säga säkert, men skulle tippa på att de är 1,5 mm. 


Det fanns en hel drös med stickbeskrivningar som jag letade mig igenom, och det mesta var tröjor från 1970- och 1980- talet. Inte alls min stil. Men med loppis är det ju ofta så, att om man orkar rota sig igenom diverse högar med skräp brukar man alltid hitta något roligt på botten. Och mycket riktigt, mitt bland all mohair uppenbarade sig denna beskrivning. Står inget datum på den, men kan den vara från 1960- talet? Den är märkt med Hagbergs garnaffär, Tanneforsgatan 11, Linköping, och innuti är det någon som har gjort anteckningar och uträkningar. Det står helt klart att mönstrets förra ägare har stickat en tröja i olika röda toner. Så himla charmigt! Den äldre damen som stod i kassan berättade för mig att även hon hade stickat en liknande tröja för många år sedan, och då gillar jag det bara ännu mer. Det är så fint när saker och ting har en historia.

3 kommentarer:

ylva sa...

Vilket fint fynd, den gröna och gula gillar jag mest . Alltid roligt med en liten historia som följer med.

bondtösen sa...

Eller hur! Jag gillar också den gula bäst.

Anonym sa...

Detta mönster skulle jag gärna vilja få ta del av om möjligt.
Har en liknande kofta som jag köpt på Loppis för ett par år sedan.
En riktig favorit!/Nina