03 mars 2015

Broderi i 50- talsstil

I helgen var jag på kurs i broderi från 50- och 60- talen på hemslöjden i Linköping. Det var så himla inspirerande! Vi var 14 entusiaster som ville lära oss, och så brodös fia makalös som lärde oss. Jag kom ganska långt på det broderi som jag startade, och tanken är att det ska bli en kudde. Bilder kommer när den blivit färdigbroderad, för det ska den bli!

En av dagarna gick en mindre grupp på kursen iväg och kollade på utställningen med broderier från 50- och 60- talen som just nu hänger på Östergötlands museum. Där fanns helt fantastiska broderier! Jag fotade helt besatt när jag var där för att kunna inspireras av dem senare. Allt kan jag därför inte visa här men här kommer ett litet urval av det, enligt mig, allra bästa från utställningen.

Några av alla broderier...

De här tupparna och hönorna blev mina klara favoriter! Så färgsprakande och glatt att man inte annat kan än älska dem.

Ett till broderi med färg och glädje.

Ett dåligt kort på ett väldigt fint broderi vid namn min rabatt. Jag gillar både det strikta mönstret och färgerna.

Den här kudden fick mig att tänka på en prinsesstårta.

Sist, men inte minst, en höna. Så ful att den är snygg. Jag tycker egentligen varken om hönan eller färgerna, men det är ju så himla kitschigt att jag bara måste gilla det i alla fall.

2 kommentarer:

ylva sa...

Så himla mycket fint ! Du har rätt , man blir glad

Anonym sa...

Tack för att du delar med dig av några bilder från en utställning som verkar fantastisk!
Hälsningar Fröken Slöjd